Saturday 17 March 2012

Puasa Sunat ..

Assalamualaikum semua.. hari saya nak beritahu, makan yang banyak boleh  merosakkan badan kita..jadi makanlah dengan berpada-pada.. :) bercakap pasal makan.. kita selalu sangat makan tp puasa tu kalau bukan bulan ramadhan tak ada punya nak puasa kan kan kan? hehhe..sesungguhnya puasa pada bulan ramadhan itu adalah perintah wajib keatas setiap muslimin dan muslimat yang sudah baligh ..jadi jangan puasa yang wajib pun kita nak tinggal? nauzubillah..berdosa..

saya dulu pun tak buat pun puasa sunat ni..sebab tak ada orang ajak..hehe.. tapi masa form 3 dulu..kawan saya selalu ajak puasa sunat hari isnin dan khamis.. dialah yang ajak saya walaupun masa form 3 kelas saya tingkat 4 ..fuhh..memang penat la tiap kali nak turn naik tangga tu.. haha.. tapi lama2 dah biasa.. terima kasih dekat mashita mahadi sebab banyak bimbing saya <3


oklah berbalik pada tajuk..puasa sunat yang saya nak ajak anda semua lakukan adalah PUASA SUNAT ISNIN & KHAMIS  ada banyak sebab untuk kita berpuasa sunat :

1) supaya kita sentiasa teringatkan gologan2 susah..yang nak makan sehari sekali pun payah
2)supaya kita merehatkan perut kita.. asyik proses makanan je.. 2 kali seminggu berehat dengan berpuasa    xboleh ke? :)
3) supaya memperbanyakkan lagi ibadat yang kita lakukan.. niat tu kena betul..bukan sebab nak kurus..saya selalu dengar orang cakap nak puasalah nnt boleh kurus.. mcm tak elok je cakap macam tu.. kalau nak puasa tu niat tu biarlah ikhlas semata2 kerana Allah ta'ala..

anda nak puasa tapi tak tahu niat?? :) mudah je niatnya.. Sahaja aku puasa sunat isnin/ khamis esok hari tunai kerana Allah ta'ala.. boleh baca niat ni sebelum tido :)

oklah sampai sini sahaja...harap segala salah dan silap apa yang saya lakukan tau katakan dimaafkan..sekian

No comments:

Post a Comment