Friday 21 June 2013

Kak Sal..pekerja indonesia.

assalamualaikum semua,
malam ni aku nak cerita mengenai seorang yang aku kagumi dalam diam,walaupun baru kenal tapi aku sering kagum dengan sikap dia.sebenarnya aku baru seminggu bekerja sebagai pembuat biskut raya di kedai kawan emak aku, hehe masuk pukul 9 pagi habis kerja pukul 6.30 (kadang2 abis lambat sikit) dan kak sal juga merupakan oarang baru yang masuk kerja dekat kedai Cik Zai (owner kedai biskut) . aku kerja sama-sama dengan akak aku (kak cik) kami berdua pekerja baru.. sama juga macam kak Sal.

almaklumlah kitorg semua ni first timer.. tangan tu macam lambat sikit la buat keje. lagi-lagi kalau nak buat biskut ni tangan kena lembut. haha tiba teringat kata cik zai "sapa tangan keras acik zai suruh menari nnt biar tangan lembut sikit" .cis kena menari bagai? tak nak aku. haha. baik belajar lembut kan tangan sebelum kena belajar menari .tapi walaupun Kak Sal ni baru masuk tapi dia seorang yang fast leaner. buat biskut cepat n pantas. dia sebenarnya baru kawen dah 3 bulan tak keje. katanya duduk rumah 3 bulan abis semua baju-baju n seluar tak muat. hmmm sedih dengar cerita dia xmuat baju.

kak Sal ni seorang yang baik hati dan bekerja gigih. lepas siap buat  biskut dia mop lantai la.. basuh-basuh pekakas la.. sepanjang aku dengan akak keje kitorg tak pernah buat keje berat macam basuh pinggan semua. dia tak merungut pun. sebab dia tahu susahnya nak cari pekerjaan, dia ada cerita sebelum dia dapat kerja buat biskut dengan kitaorg dia penat cari keje, tapi tak dapat. kak Sal ni kalau kerja dia ada orang call dia akan cakap dia tengah kerja jangan ganggu. walaupun yang call tu suami dia ke sapa-sapa. dia kata kalau waktu kerja saya kerja . kalau waktu tido saya tido.. saya tak suka orang kacau. kalau dia masih ganggu saya cabut bateri fon saya.

hebatkan pendirian dia ni..lagi,dia cerita dekat indonesia barang-barang memasak macam bawang ,cili, tepung semua mahal.. kat sini murah-murah je. sekilo bawang RM 20 harga malaysia. katanya disini untung ada subsidi di indoesia tiada subsidi.tapi kalau baju-baju murahlah dekat indonesia.tiap kali dengar cerita  Kak Sal aku jadi kagum+bersyukur. kagum dengan semangat dia bekerja kegigihan dia.. bersyukur berada di bumi Malaysia. mempunyai negara yang ekonomi stabil dan jurang ekonomi yang tidak terlalu besar.

dulu aku masa mula-mula kerja asyik merungut je penat keje la nak berhenti la. tp bila aku fikir balik, kak sal lagi buat banyak keje dari aku. tapi dia cool jek.. dan baru aku sedar jika banyak merungut tu maknanya kita kurang bersyukur.padahal sibuk dok kata bersyukur2. merungut tak kurang jugak. so i manage to stop complain n syukur more. Ahamdulillah terima kasih Allah atas nikmat yang telah kau kurniakan.

                   

                                                    


1 comment:

  1. Suka yang ni "dulu aku masa mula-mula kerja asyik merungut je penat keje la nak berhenti la. tp bila aku fikir balik, kak sal lagi buat banyak keje dari aku. tapi dia cool jek.. dan baru aku sedar jika banyak merungut tu maknanya kita kurang bersyukur.padahal sibuk dok kata bersyukur2. merungut tak kurang jugak. " Me also.
    made it realize it tho !

    ReplyDelete