Saturday 11 February 2012

Doa selepas berwuduk :)

assalamualaikum semua.. minggu saya ada belajar satu perkara..iaitu membaca doa selepas berwuduk.. benda ni bukan baru tahu, dulu dekat skola menengah dah tahu dah.. ada buat amali.. tapi saya tak amalkan.. sangat merugikan! :( saya..sebenarnya tercari-cari buku tentang solat.. yang ada bacaan tetang solat serta maksudnya dalam bahasa melayu.. sebab saya nak perbaiki dan cuba memahami bacaan dalam solat.. lagipun dengan faham apa yang kita baca..boleh membantu kita supaya kusyuk di dalam solat kan?.. saya tanya akak-akak saya kalau ada terjumpa buku mcm yg saya nak tu.. tolong beli.. Allah maha Mendengar lagi maha mengetahui.. nak tahu, lepas sy solat sy ternampak satu buku ni dekat depan rak buku tempat saya solat...mak saya beli dah lama dah..cuma saya tak sempat nak baca dalam dia..apa isinya.. nak tahu..dalam buku tu ada cara solat yang betul...serta maksud bacaan yang kita baca dalam bahasa melayu! oh..dah dari situ juga saya belajar balik dan amalkan balik membaca doa selepas berwuduk.. sangat bersyukur..nak tahu apa buku tu? tajuk buku tu adalah.. indahnya hidup bersyariat - ustaz ismail kamus.. buku ni sangat bagus.. ada banyak info! anda boleh beli..nanti okay? beli buku macam ni tak membazir malah dapat pahala...oklah, berbalik pada tajuk..doanya sangat mudah dan senang utk dihafal..ni dia doanya.. 

                                                                  kalau boleh hafal sekali maknanya...mudah je kan? apa kata anda amalkan..dapat pahala..hehe..lagipun banyak fadhilatnya..bagi sesiapa yang membaca doa ini selepas berwuduk..maka akan keluarlah segala dosanya daripada segala anggotanya  dan dicap pahal wuduknya dengan satu cap yang ia tidak akan mati dalam keadaan murtad dalam erti kata lain ia akan mati dalam keadaan beriman dan wuduknya kan diangkat ke langit dan air wuduk itu sentiasa bertasbih dan bertafakur dan ditulis baginya pahal sehingga hari kiamat.. tengok tak rugi kan...yang penting kita buat dengan ikhlas...apapun sumber ni saya baca dari buku  yang mak saya beli ni. semoga setiap yg diberitahu..medapat pahala buat penulis buku itu..amin...oklah sekian sahaja.assalamualaikum.. :)

No comments:

Post a Comment